ارتباط مصرف مکمل فیبر با کنترل بهتر وزن در جوانان چاق

9 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که مصرف مکمل پری بیوتیک فیبر می‌تواند به بهبود میکروبیوم روده‌ی کودکان دبستانی و حفظ وزن سلامت آنها کمک کند.

 مصرف پری‌بیوتیک‌ها که الیاف غذایی غیر قابل هضمی هستند که برای میکروبهای روده‌ای مواد مغذی محسوب می‌شوند، به درمان عدم تعادل میکروبهای روده‌ای یا dysbiosisکه با چاقی و دیابت نوع 2 مرتبط می‌باشند، کمک می‌کند.

گروهی از محققان دانشگاه  کلگری در کانادا، بطور تصادفی به 42 کودک دارای اضافه وزن یا چاق 7 تا 12 سال، روزانه مخلوطی از پری‌بیوتیک یا دارونما به مدت چهار ماه دادند، تا تأثیر مصرف پری‌بیوتیک را بر ترکیب بدنی آنها بررسی کنند.

مخلوط فیبری موجود در مکمل پری‌بیوتیک، از اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز (OF-IN) ساخته شده بود که از فیبرهای گیاهی موجود در موادی نظیر پیاز، سیر، تره‌فرنگی، سیب زمینی ترشی و ریشه‌ی کاسنی مشتق شده است.

به عنوان بخشی از این آزمایش، که در مجله‌ی Gastroenterology منتشر شده است، به 22 کودک مقدار 8 گرم OF-IN مخلوط شده با آب هر روز قبل از وعده‌ی شام داده شد، درحالیکه به گروه کنترل، 3.3گرم از مالتودکسترین(مشتق از نشاسته) به عنوان دارونما داده شد.

پس از 4 هفته، کودکانی که با اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز، تغذیه شده بودند، نسبت به گروه کنترل، به کاهش وزن قابل توجهی (3.1- درصد) دست یافته و از میزان چربی بدنی (2.4- درصد) و چربی شکمی آنها (3.8- درصد) به میزان قابل توجهی کاسته شد.

 مصرف پری‌بیوتیک‌ها توسط این کودکان موجب گردید نرخ رشد آنها بر اساس سنشان به حالت عادی برگردد درحالیکه در گروه دارونما، افزایش وزن تقریباً 3 برابر سریع‌تر از کودکان عادی در این سن بود.

محققان مدلی را برای پیش بینی افزایش وزن بدن در هر سال، برای کودکانی که از این مکمل استفاده می‌کردند، ابداع نمودند. این مدل نشان داد افزایش وزن کودکانی که از این مکمل استفاده می‌کردند 3 کیلوگرم در سال است، در حالیکه برای کودکانی که از این مکمل استفاده نمی‌کرد این میزان افزایش وزن 8 کیلوگرم در سال بود.

نمونه های مدفوع کودکان در ابتدا و انتهای آزمایش نشان داد که مصرف مکمل OF-IN موجب تغییرات مطلوبی در میکروبیوم روده‌ی این کودکان شده است.

پری‌بیوتیکها زمینه‌ای را برای رشد باکتریهای خوب و افزایش آنها در روده ایجاد کرده است و همانطور که شواهد نشان می دهد تعداد باکتریهای سلامت بخش را که به بیفیدوباکتریها معروف هستند، بطور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

 درعین حال، مصرف پر بیوتیکها، تعداد گروه‌هایی از باکتریها که به نام bacteroides vulgatus شناخته می شوند و ارتباط آنها با تجمع توده‌ی چربی و افزایش احتمال چاقی در مطالعات پیشین مشخص شده بود، را کاهش می‌دهد.

 نویسندگان مقاله معتقدند که مکمل پری‌بیوتیک به کاهش اشتهای کودکان کمک می‌کند زیرا با بهبود فلور روده اتفاقاتی  در مغز رخ می دهد که موجب سرکوب اشتها می‌شود.

علاوه بر فواید OF-IN در کاهش وزن، این مکمل، التهاب را در روده تعدیل می‌کند و به ترتیب موجب کاهش 15 و 31 درصدی مقدار اینترلوکین6 (IL6) و پروتئین واکنشی C(CRP) می‌شود. تحقیقات نشان داده است که IL6 و CRP با چاقی در کودکان و بزرگسالان ارتباط دارند.

به طورکلی این یافته‌ها نشان دهنده‌ی پتانسیل رژیم غذایی در بهبود سلامت با ایجاد تغییرات گسترده در جمعیت میکروبی روده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/study-links-fibre-supplement-to-better-weight-control-in-obese-youth-92479845.html